Skapamer.se drivs och ägs av Skapamer e-handel Norden AB, org.nr 556795-1164, Karpalundsvägen 39, 291 61 Kristianstad (”Skapamer.se” eller ”vi”). Du kan kontakta Skapamer.se på telefon: 044-590 71 70 eller e-postadress: kundservice@skapamer.se.
Allmänt
Dessa köp- och leveransvillkor gäller när du som konsument gör en beställning av produkter på Skapamer.se för leverans i Sverige. I samband med ett köp ingår du avtal med Skapamer.se. Köp- och leveransvillkoren utgör tillsammans med din orderbekräftelse avtalsunderlaget för ditt köp.
Skapamer.se är certifierad av Trygg e-handel. Det betyder att du kan känna dig trygg och säker när du handlar av oss. Trygg e-handels uppgift är att skydda dig som konsument och endast stabila och seriösa e-butiker kan bli certifierade. För att läsa mer om Trygg e-handel och dina rättigheter som konsument kan du besöka www.tryggehandel.se.
Beställning av varor
Du måste vara minst 18 år för att handla på Skapamer.se.
Genom att lägga en beställning på Skapamer.se accepterar du att köpa en produkt i enlighet med dessa köp- och leveransvillkor.
För att genomföra ett köp väljer du de produkter du vill köpa och lägger dem i din varukorg. Du kan ändra innehållet i varukorgen fram till dess att du har bekräftat din beställning. När du bekräftar din beställning påbörjar Skapamer.se fullgörandet av beställningen och du som kund blir därmed betalningsskyldig. Genom att du slutför ditt köp lämnar du som kund ditt samtycke till den fraktkostnad och den leveranstid Skapamer.se anger i kassan. När du har slutfört ditt köp kan du inte längre ändra innehållet i varukorgen.
När vi mottagit din beställning skickar vi en orderbekräftelse till din e-postadress. Orderbekräftelsen kommer att innehålla all nödvändig information om ditt köp samt en länk till din orderstatussida där du alltid kan följa din order. Det är därför viktigt att du angett en korrekt e-postadress i samband med din beställning och att du när du får orderbekräftelsen kontrollerar att den är korrekt. Vid eventuella fel är det viktigt att du omgående informerar oss om det. Spara orderbekräftelsen för att underlätta eventuell kontakt med kundtjänst.
Skapamer.se förbehåller sig rätten att neka en beställning, vilket t.ex. kan bero på en av följande orsaker:
· beställd vara finns inte i lager;
· din betalning har inte kunnat genomföras;
· du har angett en felaktig leveransadress; eller
· Skapamer.se har efter lagd beställning identifierat en väsentlig felskrivning vad gäller t.ex. pris eller produktbeskrivning.
Skapamer.se kommer tydligt att informera dig som kund om beställningen nekas.
Om du som kund vill avbeställa de varor du har beställt måste du omgående kontakta Skapamer.se och meddela detta. Skapamer.se kommer då att bekräfta avbeställningen om den gjorts i rätt tid. I vissa fall har Skapamer.se rätt till ersättning för merkostnader till följd av sådan avbeställning. Avbeställning är inte möjlig efter att din beställning har blivit levererad till dig. Beroende på omständigheterna har du dock möjlighet att utnyttja ångerrätten som beskrivs nedan.
Priser
Vid köp av varor från Skapamer.se gäller de priser som anges på vår hemsida. Alla priser som visas på Skapamer.se är angivna inklusive moms. När du vill slutföra köpet i varukorgen kan du se det totala priset inklusive alla avgifter, moms, frakt och betalning.
Om ett väsentligt skriv- eller tryckfel har förekommit från vår sida, t.ex. i annonser och/eller på Skapamer.se, som avviker från ordinarie försäljningspris med mer än 15 %, förbehåller sig Skapamer.se rätten att ensidigt annullera beställningen. Detta gäller även om du redan har mottagit en orderbekräftelse. Du kommer i ett sådant fall att få information från oss om det fel som har upptäckts samt få möjlighet att ändå köpa varan, till korrekt pris, eller att ångra din beställning.
Betalning och betalningsvillkor
Vi erbjuder våra kunder betallösningen Klarna Checkout som tillhandahålls i samarbete med Klarna Bank AB (publ) (”Klarna”). Du kan välja att betala genom faktura, delbetalning, kortbetalning och direktbetalning i samarbete med Klarna. Betalningen görs direkt till Klarna. Genom att slutföra köpet i kassan godkänner du Klarnas villkor.
Klarna Checkout presenterar viss information för dig så snart du har identifierats. Vilken information du behöver ange för att uppnå identifiering kan variera mellan olika köptillfällen och kunder. Någon kreditupplysning tas aldrig direkt i Klarna Checkout utan vid behov beroende på det betalningsalternativ du har valt. Kreditupplysningar som tas av Klarna påverkar inte din kreditvärdighet och kan inte ses av andra som begär kreditupplysning om dig, t ex banker. När du identifierats uppvisar Klarna Checkout vilka alternativ som är tillgängliga för dig. Du kan välja fritt mellan de alternativ som erbjuds. Skapamer.se förbehåller sig rätten att inte alltid erbjuda alla betalsätt. Vilka alternativ du erbjuds kan växla från tid till annan. Du kan själv välja om du vill skydda din användning av Klarna Checkout med en PIN-kod.
För att kunna erbjuda dig användning av Klarnas betalningsmetoder måste vi dela viss information om dig med Klarna. Informationen som används är namn, adress, e-postadress, telefonnummer, betalningshistorik och beställningsinformation såsom betalningsmetod, frakttyp, beställningsdetaljer och liknande. Du hittar mer information om Klarnas användarvillkor här. Klarnas användning av dina personuppgifter regleras i enlighet med gällande dataskyddslagstiftning och Klarnas integritetspolicy som du kan läsa här.
Leveranser
Varor som finns i lager levereras normalt inom fem arbetsdagar från det att din beställning har bekräftats. Om din beställning avser beställningsvaror kan leverans ta upp till 20 dagar. Du får information om din leverans i orderbekräftelsen. Angiven leveranstid kan påverkas av eventuella postförseningar eller force majeure-händelser. Vi kommer i sådana fall att meddela dig om detta via din uppgivna e-postadress utan dröjsmål.
Våra leveranser sker i samarbete med Schenker, Early Bird och Citymail. Ditt paket levereras antingen till din dörr eller till ditt närmsta paketombud beroende på storlek, vikt och värde. Om du beställer till ett företag levereras paketet till närmaste ombud. Vid leverans till ombud blir du aviserad via SMS (om du anger ditt mobilnummer i kassan) eller via brev. Ditt paket ligger kvar hos Schenkers paketombud i 14 dagar. Om du betalar med konto- eller kreditkort har du möjlighet att skicka dina varor till en annan leveransadress än din egen, vilket är perfekt om varan ska gå som present eller till en tillfällig bostad. Skapamer.se är bär risken och ansvaret för produkterna till dess att de övertas av dig, det vill säga när du har fått produkterna levererade och du har dem i din besittning.
Leveranser kostar 49 kr om du handlar varor för 499 kr eller mindre. Om du handlar varor för mer än 499 kr är frakten gratis. [Skapamer.se förbehåller sig rätten att justera fraktpriset. Aktuellt fraktpris anges alltid i samband med köp och i bekräftelsen.]Om du som kund önskar en delleverans kan det tillkomma antingen en extra avgift på 49 kr eller två stycken avgifter om värdet på varje delleverans inte överstiger gränsen för fri frakt.
När din beställning har blivit expedierad är du som kund skyldig att ta emot beställningen och avbeställning kan inte längre göras. Om paket inte hämtas ut eller tas emot för leverans på den adress du angett förbehåller Skapamer.se sig rätten att debitera dig för samtliga kostnader som uppstår i samband med en sådan retur (frakt tur och retur samt administrativa avgifter), för närvarande 250 kr. Tänk därför på att alltid hämta ut dina beställningar inom 14 dagar från det att ditt paket ankommit till postombudet.
Skapamer.se kan leverera till hela Sverige, Norge och Danmark. Skapamer.se kan tyvärr inte erbjuda leverans till andra länder inom eller utanför EU.
Om du som kund anser att leverans dröjer på sådant sätt att du inte längre önskar leverans av beställning, är det ditt ansvar att avbeställa leveransen i enlighet med dessa villkor. Se mer under avsnittet ”Beställning av varor”.
Ångerrätt
Hur du utövar ångerrätten
Enligt gällande konsumentskyddslagstiftning har du som kund alltid rätt att ångra köpet utan att ange något skäl inom 14 dagar från att du har mottagit varan. Detta innebär att du som utgångspunkt har rätt att ångra ditt köp utan att ange några skäl. För att utöva ångerrätten ska du kontakta oss via e-post eller vår hemsida, senast 14 dagar från det att du tagit emot varan, och lämna ett meddelande om att du ångrar ditt köp samt ange ditt namn, adress och annan relevant information såsom ordernummer, fakturanummer och namn på varan. Du kan även använda Konsumentverkets standardblankett för ångrat köp som du hittar här: Konsumentverkets ångerblankett. Skapamer.se kommer därefter att skicka en returfraktsedel till dig som du ska använda för att returnera paketet inom 14 dagar. Returkostnaden är 49 kr och betalas till Skapamer.se. Observera att om du väljer att returnera din order utan Skapamer.se utskickade returfraktsedel ansvarar du för paketet tills det är signerat på Skapamer.se lager. En returhanteringsavgift om 49 kr kommer då tas ut för hantering av retur.
För att kunna utnyttja din ångerrätt är du skyldig att hålla varan i lika gott skick som när du fick den. Du får inte använda den, men naturligtvis försiktigt undersöka den. Du ansvarar för varans skick efter att du har mottagit varan samt under returfrakten. Varan ska skickas väl emballerad och i ev. originalkartong. Kunden ska spara inlämningskvitto på returen. Ditt ansvar för varan upphör när Skapamer.se har mottagit returen.
Verkan av utövad ångerrätt
Om du ångrar ditt köp kommer vi så snart som möjligt, dock senast inom 14 dagar från och med den dag då vi underrättades om ditt beslut att ångra köpet, att betala tillbaka alla betalningar vi fått från dig avseende de returnerade produkterna och eventuell kostnad för leveransen till dig (dock inte extra leveranskostnader till följd av att du valt något annat leveranssätt än den billigaste standardleverans vi erbjuder). Skapamer.se förbehåller sig dock rätten att vänta med återbetalningen till dess att Skapamer.se tagit emot varan eller du har visat att varan har skickats tillbaka, t.ex. genom att inlämningskvitto uppvisas.
Återbetalning kommer att ske till dig via det betalningsalternativ som du valde i samband med köpet förutsatt att inte annat överenskommits eller att det finns hinder för sådan återbetalning.
Om den returnerade produkten är använd i större utsträckning än vad som krävs för att fastställa dess egenskaper och funktion har Skapamer.se rätt att kräva dig på ersättning för den värdeminskning som produktens skick innebär. Avdrag upp till hela det debiterade beloppet kan göras om produkter som returneras är slitna, nedsmutsade eller på annat vis har genomgått en värdeminskning som gör att vi inte kan sälja dem vidare. Om vi bedömer att vi kan sälja en returnerad produkt till en annan kund, trots att produkten är använd i större utsträckning än vad som krävs för att fastställa dess egenskaper och funktion, men där vidareförsäljning endast kan ske till ett rabatterat pris, gör vi ett avdrag motsvarande den bedömda värdeminskningen. Produkter som returneras i nyskick i originalförpackning återbetalas till fullo.
Begränsning av ångerrätten
Distansavtalslagen innehåller ett antal bestämmelser som begränsar rätten att utnyttja ångerrätten. Enligt 4 § lagen om distansavtal och avtal utanför affärslokaler gäller inte ångerrätt om avtalet avser en vara ”som på grund av sin beskaffenhet inte kan återlämnas eller som snabbt kan försämras eller bli för gammal”. Detta gäller exempelvis vid specialbeställningar av tyger i de fall då kund begär att få tyget uppklippt i mindre bitar. Om du är osäker på vilka varor som inte omfattas av ångerrätten ber vi dig att kontakta kundtjänst.
Reklamationsrätt
Det är lämpligt att du som kund kontrollerar din vara/varor när du tar emot din leverans för att kontrollera att denna är riktig och felfri. När du har fått din vara och om du ser att den inte stämmer med den du beställde, är skadad eller har annat fel ska du kontakta kundtjänst. Vid reklamation ska du kontakta vår kundtjänst enligt de kontaktuppgifter som anges ovan alternativt genom vårt kontaktformulär på kontaktsidan. Uppge ordernummer och orsak till reklamationen så återkommer vi till dig inom kort med anvisningar om hur du ska returnera varan. Defekta produkter som returneras till Skapamer.se bör behandlas som om de vore felfria. Det är vid alla typer av returer ytterst viktigt att produkten förpackas på ett sådant sätt att den inte riskerar att skadas.
Om du genomfört köpet som konsument gäller konsumentköplagen, vilket innebär att du antingen kan få en felaktig produkt reparerad, utbytt, återbetald eller få en prisreduktion beroende på den faktiska situationen. Vidare har du rätt att få frakten betald vid ett giltigt reklamationsärende. Skapamer.se förbehåller sig rätten att ersätta defekt vara med vara av samma modell. Om varan har tagit slut får du tillbaka pengarna. Om du märker att en vara är transportskadad ber vi dig att kontakta Skapamer.se direkt. För det fall fel inte kan påvisas kommer du att själv få stå för eventuella merkostnader som uppkommit till följd av den obestyrkta reklamationen, t.ex. fraktkostnader.
Om en vara från Skapamer.se skadas i transport, oavsett om skadan är väl synlig eller dold, skall detta anmälas till Skapamer.se inom skälig tid från mottagandet. Det är därför viktigt att du noga granskar ditt paket när det anländer. Det är viktigt att du sparar det eventuellt skadade emballaget i samma skick som när paketet anlände till dig samt – om möjligt – tar ett foto på paketet där det tagits emot.
Du måste reklamera varan eller varorna inom skälig tid efter att du har upptäckt fel på produkten. Vi rekommenderar att du reklamerar snarast möjligt, men en reklamation som sker inom två månader från köptillfället räknas alltid som att den skett inom skälig tid.
Skapamer.se kan dessvärre inte garantera att garn av samma modell och samma färgkod alltid har färgats i samma färgbad. I vissa fall kan kunden få levererat två stycken garnnystan av samma modell och färgkod, men där nystanen har färgats i två olika färgbad (vilket innebär att det kan finnas nyansskillnader mellan nystanen). Inte heller kan det garanteras att produkter beställda vid separata tillfällen är av samma färgning eller nyans. Sådan variation är inte en giltig reklamationsorsak.
Vid giltig reklamation sker återbetalningen till dig utan onödigt dröjsmål och senast 14 dagar från och med den dag då vi mottagit den reklamerade varan. Vid avhjälpande av fel eller utbyte av vara i samband med reklamation återbetalas eventuella returfraktkostnader till konsumenten senast 14 dagar efter att vi har mottagit den reklamerade varan. Vi kommer att använda samma betalningsmedel för återbetalningen som du själv har använt för den inledande affärshändelsen, om du inte uttryckligen kommit överens med oss om något annat.
Force majeure
Om en leveransförsening beror på ett hinder utanför vår kontroll som Skapamer.se inte skäligen kunde förväntas ha räknat med vid köpet och som Skapamer.se inte heller skäligen kunde ha undvikit eller övervunnit så har du som kund inte rätt till skadestånd för förseningen. Sådana hinder kan exempelvis vara allmän arbetskonflikt, krig, eldsvåda, blixtnedslag, terroristattack, ändrad myndighetsbestämmelse, sjukdomsspridning, naturkatastrofer eller vissa typer av tekniska problem eller fel i el-/tele-/dataförbindelser eller annan kommunikation.
Om förseningen beror på någon som Skapamer.se har anlitat för att helt eller delvis fullgöra köpet, är Skapamer.se fri från skadeståndsskyldighet om den som har anlitats skulle vara fri enligt vad som sägs ovan. Detsamma gäller om förseningen beror på en leverantör som Skapamer.se har anlitat eller någon annan i tidigare säljled.
Som kund kommer du att kontaktas utan dröjsmål och informeras om orsaken till varför Skapamer.se inte kan leverera varorna och kommer att erbjudas att häva köpet.
Behandling av personuppgifter
För att Skapamer.se ska kunna genomföra dina beställningar och om du kontaktar vår kundtjänst kommer vi att behandla dina personuppgifter. Skapamer.se ansvarar därmed som personuppgiftsansvarig för att sådan personuppgiftsbehandling sker i enlighet med gällande dataskyddslagstiftning och den vid var tid gällande integritetspolicy som Skapamer.se publicerar på sin hemsida, som du hittar här. Där hittar du även information om dina rättigheter och hur du utövar dem.
Produktinformation
Skapamer.se förbehåller sig rätten att justera priser, produktinformation, produktbilder och erbjudanden utan notis. De produktbilder och informationstexter som finns tillgängliga återspeglar varan så gott det går. Observera att bilderna på webbplatsen kan skilja sig åt beroende på färginställningar i din dator.
Samtliga produkter som säljs av Skapamer.se uppfyller eventuella gällande standarder och är godkända att använda i Sverige.
Klagomål och feedback
Om du har synpunkter, klagomål eller beröm som du vill framföra till oss tar vi tacksamt emot det via vår kundtjänst som du når på kundservice@skapamer.se.
Tillämplig lag och tvister
Svensk lag ska tillämpas på dessa köp- och leveransvillkor.
Vid eventuella tvister är vår målsättning att alltid komma fram till en samförståndslösning kring det som skett. Om tvisten inte kan lösas i samförstånd med vår kundtjänst, kan du som kund vända dig till Allmänna reklamationsnämnden (ARN) som du hittar mer info om på www.arn.se. Du kan även kontakta ARN via postadressen Box 174, 101 23 Stockholm. Vid eventuell tvist kommer vi att följa Allmänna reklamationsnämndens rekommendationer.
Du har också möjlighet att lämna klagomål direkt online via EU-kommissionens online-plattform för medling i tvister, som du hittar här Lämnar du in ett klagomål via denna plattform vidarebefordras ditt ärende automatiskt till behörigt nationellt ansvarigt tvistlösningsorgan. Detta tvistlösningsorgan tar sedan kontakt med Skapamer.se och försöker lösa tvisten utan att blanda in domstol.
Tvist i anledning av dessa villkor, eller som i övrigt rör rättsförhållandet mellan dig och Skapamer.se, och som inte kan avgöras på annat sätt enligt ovan ska slutligt avgöras vid svensk allmän domstol.
Beställning som görs i annan persons namn utan dennes medgivande, eller på annat sätt som medför att Skapamer.se lider ekonomisk skada kommer att polisanmälas. Skapamer.se kommer även att polisanmäla alla försök till bedrägerier och förbehåller sig rätten att häva ett köp om detta befaras.
Frågor
Vid frågor kontakta kundtjänst via: kundservice@skapamer.se.